Facel Vega HK-500, 1961 (LAST BUILT)
Verberg foto
Bijgewerkt: 17-May-2024 10:23

Facel Vega HK-500, 1961 (LAST BUILT) | Te koop

Motorgeluid
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Facel Vega HK-500 (HK1 CG4), bouwjaar 1961. Kleur “Tudor Grey” metallic gecombineerd met een beige lederen interieur en beige tapijt. Deze indrukwekkende Facel Vega is uniek en van historisch belang; het is de laatst gebouwde HK-500! Deze zeldzame en zeer exclusieve Facel Vega HK-500 is volledig gerestaureerd naar originele fabriek specificaties. De automobiel is door Amicale Facel Holland (AFH) gerestaureerd en minutieus afgebouwd door Facel Vega expert en AFH-oprichter Hans Ruhé. Kosten noch moeite zijn gespaard om de auto terug te brengen naar originele glorie. Deze HK-500 is voorzien van de originele motor, versnellingsbak en aandrijflijn, en is uitgevoerd in de originele kleuren; “matching numbers & colours”! Deze unieke Facel Vega HK-500 verkeert in topstaat! Hieronder vindt u alle informatie over de historie en de restauratie inclusief een fotoreportage van de restauratie!

Deze Facel Vega is te koop bij Amicale Facel Holland.
Neem contact op met Jaap van Oenen via info@amicalefacel.nl of telefonisch: +31 529 481 385.
Prijs: Op aanvraag.

Historie

Deze Facel Vega is de laatst gebouwde HK-500, de auto verliet de fabriek in mei 1961 en werd afgeleverd aan een ingenieursbureau in Parijs. De historie in Frankrijk is niet bekend, maar de auto is op een gegeven moment naar de U.S.A. verscheept en daar op een lokale veiling opgedoken in Oktober 2010. De HK-500 bleek nog in heel originele ‘onverknoeide’ staat te verkeren, maar had lange tijd in opslag gestaan. AFH kocht de auto van de koper op die veiling en heeft de auto in 2011 naar Nederland gehaald en in opslag gezet.

Restauratie

In 2020 is een begin gemaakt met de volledige restauratie en revisie van de HK-500. Na volledige demontage van carrosseriedelen en het interieur bleek de carrosserie in heel goede staat te zijn met weinig roestvorming. Er is geen enkel gebrek in de auto gevonden waardoor het lange stilstaan vóór de veiling verklaard kon worden. Carrosserie en chassis zijn in 2021 gescheiden bij AFH, de carrosserie is door een bad gegaan om alle lak, oppervlakkige roest, lijmresten, tectyl etc. te verwijderen. Daarna zijn de roestschades gerepareerd en zijn de dorpels vernieuwd. Aansluitend is de carrosserie ‘nagestraald’ voorafgaand aan een een KTL-behandeling in een dompelbad. Vervolgens is de carrosserie “strak” gemaakt en in de originele kleur “Tudor Grey” metallic gespoten. Het chassis is gestraald, gepoedercoat en weer volledig opgebouwd met nieuwe delen. Daarna is de carrosserie teruggezet op het chassis. Begin 2022 zijn de originele ruiten (en een nieuwe voorruit) aangebracht met nieuwe rubbers en alle gerestaureerde sierdelen zijn gemonteerd. Een fotoreportage van de restauratie tot dit stadium is HIER te zien.

Restauratiedetails

  • Motor:
    De originele motor (383 Chrysler Wedge V8) is behouden en is volledig gereviseerd
  • Carburateurs:
    De originele dubbele viervoudige Carter AFB Carburateurs zijn behouden en zijn volledig gereviseerd
  • Elektriciteit:
    De originele startmotor en dynamo zijn behouden en zijn beide gereviseerd; er is een elektrische benzinepomp gemonteerd; de auto heeft een volledig nieuwe kabelboom gekregen met “hazard warning” en de ontsteking is elektronisch gemaakt
  • Koeling:
    De mechanische fan op de waterpomp is gehandhaafd, maar met een nieuwe “Silentflite” viscose koppeling, er is een “Flow Kooler” waterpomp gemonteerd; de radiateur kreeg een nieuw koelblok en er is een aanvullende elektrische fan met handbediening vóór de radiateur gemonteerd
  • Versnellingsbak:
    De originele “Pont à Mousson” handgeschakelde vierversnellingsbak is volledig gereviseerd en teruggebouwd met de gereviseerde koppeling en drukgroep
  • Eindoverbrenging:
    De achteras en het differentieel zijn volledig gereviseerd, overbrenging: 2,93
  • Uitlaatsysteem:
    Volledig vernieuwd in roestvrijstaal en naar hoogglans gepolijst
  • Remsysteem:
    Het originele Dunlop schijfremsysteem is behouden, maar gerestaureerd en gereviseerd met met nieuwe onderdelen. Ook is een nieuwe rembekrachtiger gemonteerd
  • Besturing:
    Het originele systeem zonder bekrachtiging is gehandhaafd, maar is uiteraard gereviseerd en opgebouwd met nieuwe onderdelen. Voorts is er regelbare elektrische stuurbekrachtiging onder het dashboard ingebouwd
  • Standaarduitrusting:
    De originele elektrische raambediening is behouden en volledig gereviseerd; de originele HMV Radio is behouden met een nieuwe automatische antenne; het originele leer van het interieur was nog mooi en soepel. Het leer is door de bekleder gereconditioneerd, nieuw op kleur gebracht en daarna teruggebouwd; de originele kleur (beige) is gehandhaafd; het beige tapijt is vernieuwd evenals de hemel; het dashboard werd opnieuw ‘gehout’ en voorzien van 11 lagen blanke lak
  • Verdere upgrades/ opties:
    In principe geen, we hebben de originele heater met blower gereviseerd (dus geen Airco), wèl is een passende buitenspiegel op de bestuurdersdeur gemonteerd, alsook 3-punts (automatische) veiligheidsgordels op de voorstoelen en H4 koplampen; de benzinetank is vervangen door een tank uitgevoerd in roestvrijstaal.

Deze Facel Vega HK-500 van groot historisch belang en uniek omdat het de laatst gebouwde HK-500 is. Gerestaureerd door Amicale Facel Holland en minutieus afgebouwd door AFH-oprichter Hans Ruhé met oog voor fabriek originaliteit. Een unieke Facel Vega HK-500 waarvan geen tweede bestaat met “matching numbers & colours”. Een uitstekende investering en unieke automobiel voor de (Facel Vega) verzamelaar!

AFH 2404

De Facel Vega HK 500 werd, door FACEL directeur en eigenaar Jean Daninos zelf, beschouwd als de beste Facel ooit gebouwd. De HK 500 was lange tijd de snelste vier-persoons productieauto ter wereld met een topsnelheid van maar liefst 240 kilometer per uur (met handschakeling).
De Facel Vega HK 500 is een zeer luxe auto die erg fraai is afgewerkt en veel mooie details laat zien. Het interieur is koninklijk te noemen met een aan weerszijden gekromd houten dashboard en zeer fraaie verchroomde hevels en schakelaars, de lederen zetels zijn van uitzonderlijk hoog niveau en het comfort navenant.
De auto is voorzien van alle elektrische snufjes die in die tijd op de Amerikaanse markt werden toegepast. De robuust uitgevoerde elektrische ramen en de automaat met drukknoppen zijn zeer betrouwbaar en werken altijd. Chroom werd op de HK 500 nauwelijks toegepast; bumpers, spiegels en sierlijsten zijn vervaardigd van roestvrijstaal.
De auto is gebouwd op een stalen buizenchassis waarin de sterke 6.2 liter Chrysler V8 is opgehangen. Het onderstel heeft aan de voorzijde onafhankelijke wielophanging met schroefveren en achter een starre as met bladveren. Vanaf 1960 is de HK500 voorzien van schijfremmen rondom.

Technische gegevens

6.2 liter V8 motor
twee Carter viervoudige carburateurs
vermogen: 390 pk. bij 5400 tpm.
topsnelheid: 240 km/u.
versnellingsbak: 4 versnellingen, handschakeling
remmen: schijfremmen rondom (Dunlop)
gewicht: 1880 kg.

Facel Vega historie

FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.

Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...

De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.

Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).

In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.

© Marc Vorgers 

Verkoper: Amicale Facel Holland
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland