Facel Vega HK-500, 1960
Verberg foto
Bijgewerkt: 17-May-2024 10:23

Facel Vega HK-500, 1960 | Te koop

Motorgeluid
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Facel Vega HK-500 (HK1 BL4), bouwjaar 1960. Kleur zilvergrijs metallic gecombineerd met een blauw lederen interieur en blauw tapijt. Deze prachtige, zeldzame en zeer exclusieve Facel Vega HK-500 is volledig gerestaureerd door Amicale Facel Holland (AFH) en minutieus afgebouwd door Facel Vega expert en AFH-oprichter Hans Ruhé. Kosten noch moeite zijn gespaard om perfectie in elke detail te bereiken en een unieke HK-500 te bouwen met speciale door AFH ontwikkelde upgrades. Deze Facel Vega HK-500 verkeert in topstaat! Hieronder vindt u alle informatie over de historie en de restauratie inclusief fotoreportage!

Deze Facel Vega is te koop bij Amicale Facel Holland.
Neem contact op met Jaap van Oenen via info@amicalefacel.nl of telefonisch: +31 529 481 385.
Prijs: op aanvraag.

Historie
Deze Facel Vega HK-500 is gebouwd in Maart 1960. De auto is direct bij de fabriek besteld door het Franse Staalconcern USINOR. In 1964 is de auto door USINOR ingeruild voor een Facel II, de HK-500 had toen ongeveer 40.000 KM gereden. De tweede eigenaar (een Nederlander) kocht de auto in 1965 van de FACEL fabriek en behield de auto tot Mei 1969. In die vier jaar heeft de tweede eigenaar met veel plezier 230.000 km met de auto gereden!

In de periode 1969 - 1975 is de HK-500 door diverse handelaren verkocht. In 1978 heeft Hans Ruhé de HK-500 als niet meer rijdend project in een weiland in de buurt van Rotterdam aangetroffen en van de toenmalige eigenaar overgenomen. Wegens tijdgebrek is de HK-500 weer verkocht waarna deze weer van hand tot hand ging. In 1997 heeft Hans Ruhé de Hk-500 weer teruggekocht. Helaas bleek de carrosserie nu in stukken gezaagd te zijn. Na ongeveer twee decennia in opslag zijn alle delen van de HK-500 klaar gemaakt voor een grondige reconstructie en restauratie.

Restauratie
In januari 2021 is de restauratie van het plaatwerk afgerond bij AFH. Aansluitend heeft de carrosserie een KTL-behandeling gekregen, en is de auto weer gespoten in de originele kleur. Na restauratie en opbouw van het chassis met nieuwe onderdelen is de carrosserie weer op het chassis gemonteerd. De originele ruiten (en een nieuwe voorruit) zijn aangebracht met nieuwe rubbers en alle gerestaureerde sierdelen zijn gemonteerd. Een fotoreportage van de restauratie tot en met dit stadium is HIER te zien.

Restauratiedetails

  • Motor:
    De originele motor (383 Wedge V8) was door ernstige inwendige roestvorming niet meer te redden en is vervangen door een Chrysler 413 cui (6,7 L) ‘Wedge’ V8 motor, zoals ook toegepast in handgeschakelde Facel II’s. Deze motor is volledig gereviseerd, waarbij alle bewegende delen zijn vernieuwd
  • Carburateurs:
    De 413 Motor is uitgerust met bijpassende dubbele viervoudige Carter AFB Carburateurs met automatische choke, zoals ook toegepast op handgeschakelde Facel II’s. De carburateurs zijn volledig gereviseerd
  • Elektriciteit:
    De originele gelijkstroomdynamo is vervangen door een wisselstroomdynamo (zoals ook op de Facel II toegepast); de ontsteking is elektronisch gemaakt en er is een elektrische benzinepomp gemonteerd; de auto heeft een nieuwe kabelboom gekregen
  • Koeling:
    Nieuwe radiateur, “Flow Kooler” waterpomp, elektrische koelfans, zowel aangestuurd door de Airco installatie, als automatisch werkend (met “Revotec” unit) en bovendien met handbediening
  • Versnellingsbak: 4-traps automaat (4de versnelling = overdrive) met lock-up torque converter en met “P” positie. Selector in Facel II stijl op de middenconsole
  • Achteras:
    Volledig gereviseerd en uitgerust met Limited Slip differentieel, overbrenging 3,31
  • Uitlaatsysteem:
    Volledig in roestvrijstaal met flexibele tussenstukken
  • Remsysteem:
    AFH upgrade met Girling remklauwen en geventileerde remschijven voor*. Nieuwe rembekrachtiger. (*25% méér remkracht dan met de originele Dunlop schijfremmen!)
  • Besturing:
    Het originele systeem zonder stuurbekrachtiging is aangevuld met regelbare elektrische stuurbekrachtiging (gemonteerd onder het dashboard)
  • Standaarduitrusting:
    De auto heeft elektrische raambediening (volledig nieuw AFH systeem)
  • Interieur:
    Het leder en het tapijt van het interieur is volledig vernieuwd in het originele blauw; de hemel in wol (grijs); het stalen dashboard is opnieuw “gehout” en voorzien van 11 lagen blanke lak
  • Verdere Upgrades/ opties:
    “Vintage Air” gecombineerd Airco en verwarmingssysteem (i.p.v. de originele verwarming); nieuwe roestvrijstalen benzinetank; extra olietemperatuurmeter in het middenpaneel, naar keuze instelbaar voor de temperatuur van de motorolie OF de versnellingsbak olie; 2 buitenspiegels; H-4 halogeen koplampen; ‘Hazard Warning’ knipperlichtinstallatie; 3-punts automatische veiligheidsgordels op de voorstoelen; Blaupunkt Frankfurt Radio met automatische Antenne.

Deze Facel Vega HK-500 is een top exemplaar. Gerestaureerd door Amicale Facel Holland en minutieus afgebouwd door AFH-oprichter Hans Ruhé. Een unieke Facel Vega HK-500 waarvan er geen tweede bestaat. Een uitstekende investering voor de verzamelaar en tegelijk en geweldig indrukwekkende rijdersauto voor de (Facel Vega) liefhebber!

De Facel Vega HK 500 werd, door FACEL directeur en eigenaar Jean Daninos zelf, beschouwd als de beste Facel ooit gebouwd. De HK 500 was lange tijd de snelste vier-persoons productieauto ter wereld met een topsnelheid van maar liefst 240 kilometer per uur (met handschakeling).
De Facel Vega HK 500 is een zeer luxe auto die erg fraai is afgewerkt en veel mooie details laat zien. Het interieur is koninklijk te noemen met een aan weerszijden gekromd houten dashboard en zeer fraaie verchroomde hevels en schakelaars, de lederen zetels zijn van uitzonderlijk hoog niveau en het comfort navenant.
De auto is voorzien van alle elektrische snufjes die in die tijd op de Amerikaanse markt werden toegepast. De robuust uitgevoerde elektrische ramen en de automaat met drukknoppen zijn zeer betrouwbaar en werken altijd. Chroom werd op de HK 500 nauwelijks toegepast; bumpers, spiegels en sierlijsten zijn vervaardigd van roestvrijstaal.
De auto is gebouwd op een stalen buizenchassis waarin de sterke 6.2 liter Chrysler V8 is opgehangen. Het onderstel heeft aan de voorzijde onafhankelijke wielophanging met schroefveren en achter een starre as met bladveren. Vanaf 1960 is de HK500 voorzien van schijfremmen rondom.

Technische gegevens

6.7 liter V8 motor
twee Carter viervoudige carburateurs
vermogen: 400 pk. bij 5400 tpm.
topsnelheid: 240 km/u.
versnellingsbak: 4 versnellingen, automatisch
remmen: schijfremmen rondom (Girling, AFH upgrade)
gewicht: 1880 kg.

Facel Vega historie

FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.

Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...

De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.

Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).

In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.

© Marc Vorgers 

Verkoper: Amicale Facel Holland
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland